Oprichting in 1990

Meer dan dertig jaar geleden, op 20 augustus 1990, werd HC Eelde opgericht. Een handje vol bevlogen hockeyers en hockeyliefhebbers kwamen op het idee om een hockeyvereniging te starten in Eelde-Paterswolde. Een ware uitdaging in het bescheiden Noord-Nederlandse hockeylandschap maar met de overtuiging dat het ging lukken.

Grasveld als speelveld en schaftkeet als clubhuis

Een grasveld achter sporthal de Marsch werd door de gemeente toegewezen, een schaftkeet fungeerde als ontvangstruimte; kortom de ingrediënten voor de start waren daar. Door daadkracht ontstond een gestage stroom van nieuwe leden en vooral de jeugd van Eelde-Paterswolde vond de weg naar het hockeyveld. Niet alleen een veld maar ook een volwaardige accommodatie voor de leden werd noodzakelijk.

Kunstgras en Clubhuis

De schreeuw naar kunstgras was daar en in 1995 was het eerste kunstgrasveld een feit en HCE groeide en bloeide als nooit te voren. Niet alleen een veld maar ook een volwaardige accommodatie voor de leden werd noodzakelijk. In 1997 werd het huidige clubhuis gerealiseerd en stond de vereniging op de drempel van een nieuw tijdperk, de fusie met HMC. Door deze fusie kregen Dames 1 en Heren 1, bij hoge uitzondering van de hockeybond, de mogelijkheid om in seizoen 96/97 uit te komen in de hoogste regionale klasse.

Recreatie en prestatie gingen hand in hand. De eerste teams streden om de prijzen en nieuw hockeytalent ontwikkelde zich tot nationaal niveau. De jaren van ontwikkeling waren aangebroken en de groei zette rustig voort waardoor een tweede kunstgrasveld onontbeerlijk werd. Na lange procedures en veel geduld werd in 2007 de eerste bal op het semi-waterveld gespeeld. In 2017/2018 is het allereerste veld uit 1995 vervangen door een semi-waterveld. Tegelijk is de langgekoesterde droom van een mini oefenveld in vervulling gegaan.

Nu negenentwintig jaar na oprichting is HCE een gezonde en vooral gezellige familieclub met circa 450 leden die recreatief en prestatiehockey samen laat gaan. Waar ongedwongen kennis kan worden gemaakt met de hockeysport en waar talent zich kan ontwikkelen. De nadruk ligt op het overbrengen van de aanwezige hockey technische kennis aan de jeugdleden om van hen bevlogen hockeyers en hockeyliefhebbers te maken net zoals negenentwintig jaar geleden.

Bekijk hier een filmpje over de opening van het tweede semi-waterveld.